طراحی رستوران, طراحی هتل و رستوران, مهرازک

طراحی داخلی رستوران با ایده ای از ماهی تون قرمز

طراحی داخلی رستوران

طراحی داخلی رستوران یکی از عوامل مهم و تاثیر‌گذار در انتخاب مشتری‌ها برای صرف غذا طراحی داخلی و دکوراسیون فضای رستوران می‌باشد‌. طراحی رستوران باید به‌قدری هوشمندانه انجام شود تا امکان ایجاد حس آرامش و راحت‌بودن را به‌مخاطب‌ها انتقال دهد. با طراحی مناسب می‌توان لذت در حین خوردن و حس خلق لحظاتی شاد، در کنار خاطره‌ای فراموش نشدنی را دو چندان کند‌. وجود المان‌ها و عناصر معمای سنتی که در باور مردم هر منطقه‌ای از جغرافیای جهان وجود دارد‌. این المان‌ها که گهگاه در رستوران‌ها هم خودنمایی می‌کنند در صورتی که دارای بعد مکانی دورتری نسبت به محل زندگی ما باشند حس بهتری را در‌ما ایجاد می‌کنند‌.

در ادامه لطفا با مهرازک همراه شوید تا با هم به بررسی طراحی داخلی رستوران پرداخته و با جزییات طرح را از زبان تهیه کنندگان این مجموعه به همراه 13 عکس زیبا از یک رستورانی متفاوت آشنا شویم.

طراحی داخلی رستوران

طراحی داخلی رستوران

هدف طراحی داخلی رستوران

ایده اصلی طرح از نوعی ماهی تن قرمز رنگ گرفته شده که مبنای طراحی داخلی این رستوران است . صاحبان این رستوران یک خانواده از سواحل کاتالان اسپانیا هستند که چندین نسل از آنها در این حرفه فعالیت دارند‌. امروزه این خانواده علاوه بر رستوران داری یکی از بزرگترین پرورش دهنده‌های ماهی تن قرمز رنگ در سطح جهان است که مورد توجه سرآشپزها در اقصی نقاط جهان می‌باشد.

یکی از نکات بسیار مهم در طراحی داخلی این رستوران، تبدیل‌شدن این فضا به‌یکی از عناصر ارتباطات ماهی تن قرمز در جهان و سنبلی برای این نوع از ماهی است. هر بخش از فضای رستوران نشان‌دهنده جنبه‌های مختلفی از شکل‌، فرم و یا بخشی از آناتومی ماهی می‌باشد‌.

طراحی داخلی و دکوراسیون رستوران

طراحی داخلی و دکوراسیون رستوران

اتاق آبی در طراحی داخلی رستوران

سالن اصلی رستوران با کاشی‌هایی به رنگ آبی تزیین شده که ایده آن استفاده از رنگ آب دریا است‌. در سالن اصلی یک پرده بلند متراکم به‌ارتفاع ۵ متر نصب‌شده که با چین‌های تزیین‌شده و نمادی از فضایی عمیق از بستر دریاها است‌. میله‌های تیره رنگ بلند نصب شده بر‌روی سقف از جنس فولاد ضد زنگ بوده و یادآور حرکت دسته ماهی‌ها در عمق آب می‌باشد. به‌بیان دیگر حرکت ماهی‌ها و حس سیال‌بودن در فضای لابی اصلی محوریت و هسته اصلی این طراحی را تشکیل داده است‌.

اگر ما محیط داخلی رستوران را زیر آب دریا فرض کنیم‌، حال نوبت به‌جاذبه اصلی طراحی داخلی رستوران می‌رسد که خانواده‌ای بزرگ از ماهی‌های تون به‌شکل مدور که نمادی از حرکت است از بالای سر میهمان‌های رستوران در حال پرواز هستند عبور می‌کنند‌. معلق ماندن سنبلی ماهی‌ها و قرارگرفتن در معرض نور با‌کیفیت و حرکت ظریف ماهی ها فضا را به مکانی زنده تبدیل کرده است‌.

منطقه‌ای که در آن به پذیرش مشتری‌ها می‌پردازند ۵ متر طول دارد این مکان به‌پرسنل رستوران اختصاص دارد و آماده خدمت‌رسانی به‌مشتریانی است که بر روی صندلی‌ها نشسته‌اند و نیازها و سفارش‌ها را آماده می‌کنند .صندلی‌های رستوران با رویه‌های قرمز خوش رنگ خود‌، رنگی همانند گوشت ماهی تون دارند‌. این رنگ درعین حال موفق به‌خلق تضاد جالبی با رنگ آبی شده است‌.

دیزاین رستوران

دیزاین رستوران

طراحی داخلی رستوران و کاشی های نامنظم

قطعات سرامیکی به‌کار رفته در بخش‌های مختلف رستوران‌، به‌طور خاص برای این پروژه توسط یک خانواده از سفالگران محلی طراحی و ساخته شده‌اند‌.

این کاشی‌ها به‌لطف شکل نامنظم ذوزنقه‌ای شکل خود نمادی از رنگ و یک پس زمینه از دریا می‌باشند‌.

سالن اصلی رستوران

سالن اصلی رستوران

اتاق رونش

نام رونش از کتابچه راهنمای سنتی اسپانیایی گرفته شده که در آن این نام به‌روشی برای برش ماهی تون اطلاق می‌شود‌. پیش‌بینی این فضا به‌محلی برای تشکیل جلسه‌های عمومی‌، مهمانی‌ها و جشن‌ها با قرار دادن امکانات پذیرایی و سرویس‌دهی عالی در نظر گرفته شده است‌.

برای طراحی این فضا تصمیم به‌خلق یک پاکت سرامیکی گرفته شد تا فضای اتاق رونش به‌یک فضای استریل تبدیل شود‌. این عمل همزمان اشاره‌ای به بخش‌های دیگر ماهی تن که از تکه‌های روشن پوست ماهی به رنگ آبی و نقره‌ای گرفته شده است‌. در این فضا کاشی‌ها و سرامیک‌ها با‌شکل ذوزنقه و سایه‌های مختلف بر سطح دیوارها و کف توانایی تبدیل فضا را به‌مکانی جادویی و مرموز را فراهم کرده است.

در این فضا با استفاده از جعبه‌های قرمز وظیفه اصلی ایجاد کنتراست رنگی در فضا را به‌عهده دارند و اطاق را به‌فضای آشپزخانه و فضای بیرونی متصل می‌کنند‌. سقف از جنس چوب قرمز رنگ و دارای شیارهایی برای بهبود خاصیت آکوستیک اجرا شده است. رنگ ماه گونی سقف چوبی کمک زیادی به‌گرمی فضا در مقابل حالت پولکی شکل دیوارها ایفا می‌کند‌. اتاق رونش علاوه بر خلق فضایی مجلل شرایط جهت استفاده از میزبانی‌های خاص مانند‌: رویدادهای خاص‌، دوره‌ها‌، کنفرانس‌ها را فراهم می‌کند.

میزبانی‌های از رویدادهای خاص‌، کنفرانس‌ها

میزبانی‌های از رویدادهای خاص‌، کنفرانس‌ها

اتاق زیر شیروانی

در طبقه بالا محلی متشکل از دو اتاق کوچک چند‌ منظوره متصل به هم قرار دارد که از این فضا هم می‌توان برای تداخل در دو میزبانی مهم و یا همزمان و یا مهمانی‌های صمیمی و یا خانوادگی که نیاز به‌فضای بزرگتری دارد استفاده کرد‌. در طراحی این فضا نیز با الهام از گوشت ماهی تون رنگ بدنه و دیوارها شکل گرفته است‌. برای رسیدن به‌این مهم از یک نوع چوب با تنالیته رنگی قرمز و گرم شدید در بخش‌هایی از دیوار‌، سقف و کف استفاده شده است‌.

این فضا با طراحی نسبتا متفاوت با دیگر فضاها مکانی بسیار گرم و صمیمی را به‌وجود آورده است .چوب‌های بکار رفته در سقف همانند دیگر فضاها دارای سوراخ‌های در سطح خود می‌باشد که خود یک پانل صوتی کامل را دراین دو اتاق به‌وجود آورده است. در قسمت میانی این دو اتاق از یک پنل فلزی که به‌رنگ طلایی در آمده استفاده شده است که به‌عنوان یک دیوار جداکننده کشویی عمل می‌کند.

طراحی رستوران

طراحی رستوران

و در پایان …

امیدوار هستیم مقاله فوق که درباره طراحی داخلی رستوران صحبت شده بود به‌شما کمک کند در بهبود چیدمان فضای کاری شما، چرا که نحوه طراحی دکوراسیون اهمیت زیادی بر تصمیم و نظر مشتریان شما خواهد داشت.

در پایان لطفا با ارائه نظر خود درباره این مطلب سایت مهرازک را در بهبود و بالا بردن عملکردمان یاری فرمایید.

منبع این مقاله: archello

طراحی سنتی رستوران

طراحی سنتی رستوران

محیط داخلی رستوران

محیط داخلی رستوران

رنگ های گرم در طراحی داخلی رستوران

رنگ های گرم در طراحی داخلی رستوران

دکوراسیون داخلی رستوران

دکوراسیون داخلی رستوران

مقطع رستوران بعد از طراحی

مقطع رستوران بعد از طراحی

پلان رستوران بعد از طراحی

پلان رستوران بعد از طراحی

 

author-avatar

درباره حامد بهرامی

حامد بهرامی هستم در مقطع کارشناسی ارشد معماری فارغ التحصیل شدم و از سال 2009 وارد کسب و کار طراحی داخلی و دکوراسیون شدم. در حوزه‌های مختلفی مثل طراحی داخلی محل کار (دفتر کار و فروشگاه)، طراحی نما، فروشگاه ملزومات دکوری، ساخت و اجرا، مقاله نویسی و ... فعالیت حرفه ای و نیمه حرفه ای داشتم. از سال 2011 تا به امروز به شکل تخصصی در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون محل کار فعالیت می‌کنم. در این وبگاه در اوایل 2017 بنا شده و هدفم ارائه اطلاعات مقاله های روز و ناب در زمینه طراحی داخلی دفتر کار و فضاهای تجاری است. این فضا میتونه بستر مناسبی باشه تا تجربه ها و آموخته های خودم رو با تمامی علاقمندان به مباحث طراحی فضای کار به اشتراک بزارم .اگر شما نکته‌ای، نظری یا انتقاد سازنده‌ای در این خصوص داشته باشید با کمال میل استقبال می پذیرم، چون راز پیشرفت در هر کاری رو یادگیری و یاددادن میدونم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *